Hälsa

När man står upp mycket, är överviktig, spenderar dagen sittandes, är gravid eller äldre kan blodflödet försämras i benen och de behöver stöd och support. Försämrad blodcirkulation kan också vara ärftligt. Tecken på att man har dålig blodcirkulation är att benen känns svaga och sega eller att de svullnar upp och värker. Blodtrycket ökar och det kommer märkas av i båda benen samt fötterna. Förbättrar man inte blodflödet finns risk för åderbrock, bensår och spindelvener.

För att undvika detta placerar stödstrumporna ett tryck runt ankeln som gradvis minskar desto högre upp på benet strumpan sitter. Trycket på ankeln är för att underlätta för en klaff som sitter i benet så att blodet får en skjuts i rätt riktning. När blodet når hjärtat syresätts det på nytt och kan i sin tur minska svullnaderna.

Användningsområde för kompressionsstrumpor

Kompressionsstrumpor eller stödstrumpor som de också kan kallas används av mycket mer folk än man tror. De är mycket vanliga hos kontorspersonal som har långa dagar sittandes framför sina skrivbord och jobbar non-stop. Spenderar kroppen för många timmar sittandes i samma position leder det till flera olika besvär. Med stödstrumpor går det att förebygga många obehag så som svullna och verkande ben samt dålig blodcirkulation. De håller benen energifyllda och pigga.

6 tecken på att kompressionsstrumpor kan vara för dig

  • Äldre
  • Långa resor
  • Återhämtning efter sport
  • Sittande arbete
  • Graviditet
  • Stående under lång tid på hårda ytor

Kompressionsstrumpor om du är idrottare

Stödstrumpor blir allt vanligare inom idrott. Eftersom det förbättrar träningen och underlättar återhämtningen för idrottsutövare. Under träningen förminskar strumporna muskelvibrationer och lättar på trycket i vaderna. Efter träning så hjälper strumporna med blodflödet genom musklerna och på så sätt reducera träningsvärken.

Hitta rätt kompressionsstrumpor

Det finns olika klassifikationer av kompressionsstrumpor på marknaden. Det går att hitta stödstrumpor på apotek med klassifikation 1 dessa är konstruerade med en lätt kompression. Klass 2 och uppåt måste skrivas ut av läkare och används vid tillfällen som venösa bensår, lymfödembehandling eller vid svåra trötthetssymptom i benen.

Rätt storlek är viktigt så att man inte stryper av blodcirkulationen vid ankel eller knä. Gör storleksmätningen på morgonen eftersom benen svullnar upp under dagen. Måtten ska ta vid ankelns smalaste och vadens bredaste punkter.

Hälsa

För en uppgradering till högre behörighet av ditt körkort behöver du ett läkarintyg. Detta läkarintyg för högre behörighet till körkort går att få fram på flera olika ställen i Stockholm. Först fyller du i en blankett och sedan går du dit och genomgår olika tester och därefter kan läkarintyget för en högre behörighet än vanliga personbilar ordnas fram. En del vill ha en högre behörighet för att köra saker på fritiden medan andra behöver det i yrket.

Oavsett vilken typ av behörighet du vill ha så är det bra att gå in på exempelvis trafikverket eller transportstyrelsens hemsidor för att läsa på ordentligt innan om just den specifika körkorts typ som du är ute efter. Det finns en mängd olika varianter utöver vanlig personbil som är avhängda vikt och storlek på de fordon och släp som du ämnar att köra. Nedan följer en sammanställning.

Vilka behörighetsklasser på körkortet finns det?

  • Körkort C1 – avser lastbilar med en total vikt om max 7500 kilo
  • Körkort C1E – gäller samma som C1 samt även för tungt släp max-vikt 12 000 kg
  • Körkort CE – samma som de två föregående samt ett påkopplat släp utan viktbegränsning
  • Körkort C – också det här avser de tre föregående men med C får du även köra lastbilar utan viktbegränsning och personbilar till vikten av 3500 kg och en släpvagn om max 750 kg
  • Körkort D1 – detta körkort avser medelstora bussar där max 16 passagerare plus föraren får färdas i, samt att bussen inte är längre än åtta meter
  • Körkort D1E – avser samma som D1 men med detta tillåts även påkoppling av ett eller flera släp utan avgränsning för vikt
  • Körkort D – ger rättighet att köra buss oberoende av antalet sittplatser eller längd och att ett släp om max 750 kg får kopplas på
  • Körkort DE – samma som D med tillägget att släp kan kopplas på utan någon hänsyn till vikt

Exempel på några av de ställen i Stockholm dit du kan gå för att ordna med ditt intyg är Stockholm körkortsmottagning, Wallberghälsan och Stockholmmedicaloffice. Här kan man även få skrivna läkarintyg till andra saker såsom att visa upp för försäkringsbolaget vid en missad flygresa, sjöfartsverket, för att få tillstånd att köra taxi eller för att springa ett maraton till exempel.

Resor

Res till Tokyo – staden som aldrig sover

Japans huvudstad Tokyo är ibland kallad ”staden som aldrig sover” och detta stämmer faktiskt förvånansvärt bra! I Tokyo är det svårt att ha tråkigt, det finns enormt många sevärdheter och saker att göra. Att hinna med dem alla är inte vettigt att föresätta sig, utan man får helt enkelt försöka sålla och prioritera, hur svårt det än kan tyckas.

Är man sugen på att shoppa, så är stadsdelen Harajuku ett riktigt Mecka. Här kan du spana in trendiga saker att köpa, men halva nöjet är många gånger att bara studera klientelet som ofta håller till i dessa kvarter. Många mode- och trendmedvetna japaner väljer att hålla till i dessa kvarter, och det har gjort stråket till ett vattenhål för streetstyle-fotografer. Vill du ha inspiration för din nästa dagens outfit är det utan tvekan hit du ska åka!

Även om Tokyo är känt för sin tekniskt avancerade samhälle och teknikvurm i stort, så betyder inte detta att staden är ”modern” på det sättet vi är vana vid att saker och ting ”är moderna”. Här är det till exempel helt ok – till och med ett uttryck för gillande – att sörpla i sig sin soppa. På vissa ställen är det dessutom tillåtet att röka inomhus men inte utomhus. Bakvänt, skulle du kanske säga – men dem i Tokyo hade säkerligen sagt exakt samma sak om oss och våra sedvänjor!

Upplev kulturen i London

Vill man inte slå på riktigt så stor rese-trumma som ända till Tokyo, så kanske en weekend till London kan vara en bra idé? I denna stad finns fantastiskt mycket att uppleva, både för stora och små plånböcker! Allt ifrån att besöka något av staden många museer, till att shoppa loss – för här finns fyndmöjligheter i både lyx och budgetklass! På Camden Market finns en uppsjö av second hand-butiker och dessutom chans till att hitta något riktigt unikt på marknaden. Vill man spendera stort, finns bland annat det anrika varuhuset Harrods eller Liberty att besöka, om inte annat så för att njuta av den vackra byggnaden…

Det finns massvis med platser som väntar på just dig! Det behöver faktiskt inte alltid vara oöverkomligt dyrt att resa, det hela beror på vart du helst vill, hur väl du planerar, och hur just du vill prioritera.

Resor

Upplev världen

Drömmer du också om att resa iväg? Bara lämna allt det vardagliga för ett tag, och dra iväg till ett annat land! Att liksom skapa en annan temporär vardag, där du är mer fri och kan vara både mer spontan och mer tillbakalutad än vad du i ditt vardagliga liv och hemmiljö kan vara. Mer enkelt uttryckt: behovet att ta det lite lugnt och även att byta miljö, är något vi alla har lite då och då. Inte bara för att det är skönt att i stunden se något nytt och samla på sig nya intryck och inspiration, utan också för att en resa ju också alltid innebär en hemkomst. Och hemkomsten tenderar ofta att alltid bli oväntat skön, när man varit ute och rest. Detta beror helt enkelt på att man skapat en distans till sin vardagliga lunk, genom att bryta den. Att få syn på det som du ju egentligen vet om att du uppskattar och tycker mycket om, i din vardag, genom att ”vänja av dig” vid den, om så bara för ett tag, det är guld värt. För plötsligt kommer du att uppskatta det du har omkring dig på ett lite nygammalt och alldeles hänförande sätt!

Vi är alla lika olika – världen över

Det finns förstås massvis med fördelar med att se nya platser, förutom att man ser på sin hemmiljö med nya fräscha ögon efteråt. Det är exempelvis lätt att kanske mer eller mindre uttalat tro eller vara övertygad om att alla människor och allas tillvaro fungerar på samma sätt som, åtminstone mer eller mindre, oavsett på vilken plats i världen vi befinner oss. När du reser och upptäcker nya platser då kastas den föreställningen ofta omkull. Allt fungerar verkligen inte på samma sätt överallt. På många sätt är vi människor olika, vi har olika vanor och förutsättningar, sedvänjor och matvanor. På många andra sätt är vi dock väldigt och kanske lite oväntat lika, oavsett var i världen vi befinner oss. Allt detta och mycket mer därtill, är liksom väldigt svårt att upptäcka på egen hand och utan att själv ändra sina perspektiv. Ett sätt att ändra dessa sina perspektiv är alltså att ändra sin position rent geografiskt, och därmed sin ”utsiktspunkt”, det vill säga att helt enkelt resa iväg.
Men vart ska man ta vägen då? Vilka resmål är heta just nu, och är det verkligen dem man bör satsa på eller kanske är det istället läge att testa på något helt annat som inte alls är lika trendigt just nu? Det sistnämnda kanske rentav är mer prisvärt…?

Hälsa

Enkel och näringsrik kost

För att uppnå önskvärd effekt av sin träning är det viktigt att se till kost såväl som träning. Det är inte för inte som de många olika kostrådgivarna ger samma råd och tips. Se till att få en varierad och bra näringsprofil! Oavsett om tanken med aktuell träning går ut på fettförbränning, bulkning, muskelutveckling eller uthållighet, kommer maten att avgöra huruvida man lyckas eller inte. Kosttillskott är ett enkelt och bra sätt att komplettera en annars bristfällig måltid och man kan göra den mest undermåliga anrättning till en fullträff om man så önskar.

Söker man efter näringsriktig och kvalitativ näring är valet av råvaror i fokus. Det går att hitta det mesta man behöver på marknader och i mataffärer. Dock kan man allt som oftast sakna kvalitativ kokosolja, jordnötssmör eller annat. Flera av de färdiga produkter som går att hitta i mataffärerna har onödiga kalorier och fetter som inte är gynnsamma för ett bra träningsresultat. Via försäljare av kosttillskott kan man där få klart bättre valuta för pengarna. Ett tips är att jämföra de vanliga varorna med de från kosttillskottsföretag. Inte sällan kan man hitta viss diskrepans både vad gäller näringsprofil och råvaror.

Recept och tips

Även om man i första hand väljer att hålla sig till grönsaker och animalier från vanliga producenter, kan man vinna mycket på att följa bloggar om kosttillskott. Där förekommer ofta recept med angivna mått samt näringsinnehåll. På detta vis kan man ganska enkelt se till att man får i sig allt det man behöver för att nå de resultat man eftersträvar. I kombination med rätt kosttillskott kan man göra en meny för veckan helt utifrån vilka näringsbehov man har. Det är inte för inte som allt börjar med träning och kost!

Tänk på att vila också är viktigt för den som snabbt och smidigt vill nå sina träningsmål. Även om man äter rätt och tränar konstant, är det under vilan som många av effekterna kommer. Tänk på att inte minimera sömnen. Det kan begränsa resultaten i framtiden.